подсладители

E-подсладителите, Част II

Ако в първата част говорихме за сравнително безвредните Е-подсладители, то днес ще ви запозная с тези, които се използват масово в т.н.”диетични” напитки и храни и от които, според мен поне, трябва да стом далеч.

изкуствени подсладители

Е950 – Ацесулфам К

Въпреки, че е 200 пъти по-сладък от захарта, ацесулфам К не е калоричен. Поради това се използва широко в хранително-вкусовата промишленост – дъвки, желета, разтворими напитки под формата на прах и особено в диетичните газирани напитки.
*Среща се и под името Sweet One.

*Някои видове рак се свързват с консумацията на по-големи количества ацесулфам К.

Намесва се в хормоналния баланс на организма, което крие сериозен риск от отключване на автоимунни заболявания и хормонален дисбаланс, водещ след себе си куп проблеми.

Изследванията показват, че ацесулфам К може да повлияе на развитието на плода по време на бременност, както и в кърмаческия период. Той атакува директно работата на панкреаса, като създава предразположеност на бебето към метаболитни проблеми в бъдеще, включително диабет.

Въпреки че е позволен за консумация в много страни, включително и в България, този токсичен химикал трябва да бъде избягван, особено от малки деца и бременни жени!

Безопасна доза: не повече от 1 г на ден.

Е951 – Аспартам

Приблизително 200 пъти по-сладък от захарта. Поради ниската си калоричност днес аспартамът масово се използва (заедно с ацесулфам К) за подслаждане на напитки, (Coca Cola Light, Coca Cola Zero, Pepsi Light), повечето разтворими сокове, както и в някои медикаменти. Използва се също така при приготвянето на дъвки и бонбони без захар, както и в производството на диетични храни и напитки, предназначени за диабетици, протеини на прах, енергийни напитки и много други.

*Търговските му наименования са NutraSweet и Candarel.

Доказана е връзката мужду прием на високи дози аспартам – или продължителна употреба – с главоболия и ставни болки, депресия и тревожни разстройства, паническо разстройство, влошаване на зрението и паметта. Много от любимите на децата десерти и дъвки са подсладени с аспартам, а системната им консумация увеличава риска от въздействие върху мозъка и проблеми с концентрацията и паметта, агресивност, хиперактивност, пристрастяване към подсладени храни.
В списъка от вредни странични въздействия на продуктите с аспартам е и астмата, различни видове рак, алергия, диабет. Всъщност отслабващият ефект от аспартам е мит и тук не става дума за калории, а за начина, по който съставките на въпросния аспартам действат.

Е952 – Цикламат

50 пъти по-сладък от захарта. Има вкус, близък до този на захарта. Някои хора усещат неприятен вкус след преминаване на сладостта.

Употребява се масово като подсладител в различни и многобройни хранителни продукти – вафли, бонбони, млечни продукти, шейкове, студени чайове зърнени закуски и много други. Това е оправдано от факта, че е евтин и много подходящ за влагане във всевъзможни хранителни продукти, тъй като издържа термична обработка.

Няма доказани ползи за организма.

* През 1970 г. цикламат е забранен за употребата в храни, напитки и лекарства в САЩ. Днес повече от 55 страни все още одобряват употребата на цикламат, вкл. България.
През 1969 г. е проведено лабораторно изследване върху мишки на хроничната токсичност, която показва, че комбинацията от захарин и цикламат причинява рак на лабораторни плъхове. Констатирано е, че действието на подсладителите не е мигновено, а те се натрупват в нашия организъм до момента, в който не се появи болестта. Подсладителят е крайно противопоказен за хора, които страдат от бъбречна недостатъчност. Неподходящ е за употреба по време на бременност и кърмене.

*Счита се, че безопасната доза за човек е не повече от 0.8 г на ден.

Сукралоза

600 пъти по-сладък от захарта, нула калории. Все по-масово се използва в приготвянето на различни напитки и хранителни продукти.

*Въпреки, че безопасността на сукралоза е потвърдена от няколко регулаторни органа като Европейската агенция за безопасност на храните и Световната здравна организация, при изпитанията, проведени с гризачи, се установяват редица неблагоприятни последици от употребата на сукралоза .
*Допустимият дневен прием е 5 милиграма на килограм от човешкото тегло.

Ясно е, че не можем да избегнем съвсем някои от изкуствените подсладители, за които говорих, но можем да се постараем те да присъстват рядко и в малки количества в храната ни.

В заключение искам да кажа, че за мен най-добрите подсладители са тези от естествен произход, а именно – мед, кленов сироп, агаве, кокосова захар…

Но за тях ще има отделна статия.

Първата част на статията вижте ТУК

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *