honey-dipper

Естествени алтернативи на захарта, част I

Кои са те, как да ги ползваме, с какво са полезни?

естествени подсладители

Малко са хората, които не ползват захар в ежедневието си. За много от нас кафето със захар и десертите са неотменна част от деня. Вместо със захар обаче може да подсладите храната и душата си с някои от следните здравословни алтернативи:

Мед
Говорим за истински мед, от проверени производители – богат на ензими, минерали, органични киселини, антиоксиданти.
Благодарение на своето ниско киселинно ниво на рН (между 3.2 и 4.5) консумацията на мед предотвратява развитието на бактерии, използва се за успокояване на кашлицата, за подобряване състоянието при заболявания като язви и бактериален гастроентерит. Медът съдържа флавоноиди и антиоксиданти, които помагат за намаляване на риска от някои видове рак и сърдечно-съдови заболявания.

Медът не е подходящ за деца под 12 месеца, тъй като може да съдържа бактерии, които причиняват детски ботулизъм!

Още факти за меда може да прочетете ТУК.

Кленов сироп

Сладък сироп, който се прави от сока на различни видове кленово дърво. Източник е на витамини (В5, В2, В6; фолиева киселина, биотин и витамин А), минерали(калий, калций, магнезий и манган), фитохормони и антиоксиданти.Счита се,че кленовият сироп забавя стареенето и укрепва имунната система, ползва се за пречистване и детокс.

Подходящ за термична обработка, тъй като при печене и нагряване не променя вкусовите си качества и не губи полезните си свойства.

Сироп от Агаве

Извлича се от растението агаве, което расте главно в Южната част на Мексико.  Вкусът му напомня на естествения мед, разгражда се бързо и лесно, има нисък гликемичен индекс – 27.  Около 80-90% от масата на сиропа от агаве е фруктоза, а около 10-20% глюкоза. Усвоява се бързо от организма. Само 2 лъжици сироп заместват 100 гр. кристална захар.

Поради високите нива на фруктоза агаве нектарът, не бива да се приема безконтролно в големи порции наведнъж, тъй като това затруднява работата на черния дроб.
* Консумацията на 15 до 50 гр. сироп за ден, се смята за безопасна, при хора със здрав черен дроб, водещи активен живот.

Кокосова захар

Кокосовата захар стана много популярна през последните години. Тя е естествена захар, която се произвежда от сока на кокосовите цветове. Подобно на кленовия сироп, също е подсладител с нисък гликемичен индекс, може да се подлага на топлинна обработка.

Според различни източници съдържа аминокиселини, витамини, минерали.  Всичко това, обаче е в малки количества, така. че за да си ги набавите трябва да изядете големи количества захар…

Митове и истина за кокосовата захар: вижте тук.

Захар Мусковадо
 
Нерафинирана тръстикова захар, тъмнокафява, влажна и лепкава с карамелен аромат и вкус. Това е т.н. сурова захар, получена при първата кристализация на меласата. Тя не се подлага на последваща обработка и подобно на по-горните си събратя има нисък гликемичен индекс.
Предвид по-ниската цена и същите качества като кокосовата захар, лично аз я предпочитам.
 
*Цена – около 4.00лв за 500г.

Меласа и петмез

Меласата е гъст сироп, остатъчен продукт от производството на захар от захарна тръстика или захарно цвекло. Колкото по-тъмна е на цвят, толкова по-малко захар е останала в нея. Съдържа витамини, минерали, желязо, калций, магнезий.

Петмезът пък е сгъстен сироп от плод с високо съдържание на захар. На пазара най-често се среща петмез от грозде, черници, рожков, фурми, че и от диня, тиква, сини сливи. В него не се прибавя допълнително количество захар.

Втората част на статията вижте ТУК

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *